Horizon Europe -- sukces naszego zespołu w staraniach o grant w zakresie technologii wodorowych
Zespół Katedry Mechaniki, Inżynierii Materiałowej i Biomedycznej, w ramach szerszego konsorcjum europejskiego, wziął udział w konkursie HORIZON-JTI-CLEANH2-2023-1 Type of MGA: HORIZON-AG, o którego rozstrzygnięciu poinformowano 31. lipca br.
Projekt Economic Manufacturing Process of Recyclable Composite Materials for Durable Hydrogen Storage, o akronimie ECOHYDRO, został wysoko oceniony i uzyskał dofinansowanie w wysokości 10 mln EUR. To już drugi projekt w tym roku (poprzedni: ROAD TRHYP), który ten zespół będzie realizować. Głównym celem czteroletniego przedsięwzięcia jest opracowanie rozwiązania do masowego gromadzenia i transportu wodoru w dużych zbiornikach (od 40 do 300 kg H2 w jednym). Wodór, w zależności od aplikacji (tj. przewóz H2, zasilanie pojazdów drogowych, szynowych, wodnych, napowierzchniowy magazyn energii, lotnictwo), ma być gromadzony w kompozytowych zbiornikach wysokociśnieniowych lub kriogenicznych. Zbiorniki mają być wykonane z materiałów umożliwiających ich recykling oraz tzw. samonaprawę. W strukturę kompozytową zostanie również wbudowany system monitorujący jego stan techniczny (SHM). Istotne znaczenie dla projektu ma fakt, iż planowanymi zbiornikami zainteresowany jest koncern lotniczy Airbus.
Konsorcjum zgromadziło renomowane firmy przemysłowe i znaczących partnerów naukowych legitymujących się wieloletnim doświadczeniem w zakresie technologii wodorowych i kompozytowych, a mianowicie:
- Institut Mines-Telecom (FR) – koordynator,
- Airbus (FR),
- Canoe (FR),
- KU Leuven (BE),
- Politechnika Wrocławska (PL),
- Luxembourg Institute of Science and Technology (LU),
- Arkema (FR),
- MDP – Materials Design and Processing (IT),
- Mahytec Sarl (FR),
- Promat Research and Technology Centre (BE),
- Basaltex (BE),
- Temsa Skoda Sabanci Ulasim Araclarianonim Sirketi (TR),
- FEV TR Otomotiv Ve Enerji Arastirmave Muhendislik Ltd Sirketi (TR),
- H³ Luxembourg (LU).
- Electra Commercial Vehicles (UK).
Po stronie Politechniki Wrocławskiej pracami przy przygotowaniu wniosku i badaniami kieruje dr inż. Paweł Gąsior